Wist je dat... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Peter Verhoeven - WaarBenJij.nu Wist je dat... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Peter Verhoeven - WaarBenJij.nu

Wist je dat...

Door: PeterVerhoeven

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 September 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Wat feitjes en weetjes voor degenen die nog niet zo bekend zijn met Rio de Janeiro:

• Aantal inwoners: 6.186.710
• Oppervlakte: 1.260 km2
• Burgemeester: Eduardo Paes
• Verder zijn er op wikipedia heel veel feitjes over Rio de Janeiro te vinden
• Peter zit op dit moment in Rio de Janeiro!
• Ik heb vijf inentingen nodig gehad om hier gezond te kunnen blijven
• Het is dus maar goed dat ik zon stoere vent ben en wel tegen een prikkie kan
• Een van de beroemdste dingen hier is Cristo Redentor, dit is namelijk een van de moderne 7 wereldwonderen
• Het is een standbeeld boven op een berg, foto’s zullen ongetwijfeld later volgen
• In februari zal het Carnaval zijn in Rio de Janeiro
• Dit lijkt veel op het Nederlandse carnaval
• Er wordt dan altijd veel alcohol gedronken
• Alleen draaien ze hier dan samba muziek in plaats van Hollandse klassiekers
• De carnavals kostuums in de optocht zien er prachtig uit, en er wordt ook ieder jaar een koningin gekozen (tip om te googlen!)
• De Fifa Worldcup 2014 zal plaats vinden hier in Rio de Janeiro
• Er gebeuren dus allemaal gave dingen hier NADAT ik al weg ben
• Zons ondergang is hier echt SUPER mooi
• Maar helaas heb ik dit nog niet zelf mogen zien, maar krijg ik alleen de verhalen te horen
• Beetje zoals jullie dus!
• Er zijn veel voetbalploegen in Rio (4 hele grote)
• De prijzen in de winkels hier zijn zelfs duurder dan in Nederland
• Dit geldt echter niet voor alle winkels, want er zijn enorme verschillen tussen rijk en arm, ook al wonen ze vlak naast elkaar
• De armste mensen wonen in favela’s
• Dit zijn een soort sloppenwijken die gebouwd zijn op een bergwand of andere grond waarop gewone huizen niet gebouwd kunnen worden
• In favela’s lopen mensen doodnormaal rond met grote machine geweren
• Er is me verteld dat ze zelfs bazooka’s hebben in deze favela’s
• Normale Brazilianen komen hier nooit, en ook de politie durft hier niet te komen
• Ik heb wel gehoord dat er Nederlandse vrijwilligers proberen een kunstwerk project op te zetten in de favela’s
• De stad Sao Paulo ligt hier erg vlak bij
• Dit is ook een wereldstad met 11.037.593 inwoners
• Vlak bij in Braziliaanse termen is nog een redelijke afstand voor Nederlandse begrippen, het is namelijk net zo ver als van Hapert naar Parijs!
• En het is nog eens 10x zo ver om van Rio naar het noordelijkste punt van brazilie te reizen
• De Brazilianen klagen allemaal over de overheid
• Er is hier geen enkele stoep of straat te vinden waar geen tig tegels van kapot zijn
• Ook de meeste huizen lijken op regelrechte bouwvallen
• Ik ga nooit meer over de treinen in Nederland klagen nu ik heb gezien hoe het er hier aan toe gaat
• Wat een drukte!
• Cidade de Deus (stad van God) is een echt bestaande wijk
• Het schijnt er alleen een hel te zijn, want het is namelijk een van de favela’s van Rio
• In Rio spreken ze, als enige Zuid-Amerikaanse land, Portugees
• Deze taal wordt in nog 7 andere landen gesproken, waarvan 2 niet-Afrikaanse landen, dus het is heel nuttig om deze taal te leren!
• De verkiezingen zijn op 3 oktober. Er doet ook een 80-jarige man mee voor het presidentschap. Hij is nog een van de kanshebbers ook!
• Romario, die oude voetballer, doet ook mee aan de verkiezingen
• Lapa is de place to be met het uitgaan.
• Je moet echter wel uitkijken dat je hier niet te veel drinkt, want het is best een heel eind terug naar mijn slaapplaats!
• Van wat ik heb gemerkt gaan Brazilianen graag drinken met Nederlanders
• Ze zijn ook erg trots op hun typische dranken, waarvan de meesten niet bepaald lekker zijn maar wel erg sterk
• Er wonen hier in Urca nog 2 andere Nederlanders, waarvan ik er eentje ontmoet heb
• De bussen zijn echt super kut. Ik heb dit zelf mogen ondervinden toen ik 5 (!) bussen nodig had om bij het internationale vliegveld te komen. Gek genoeg ging de terugreis wel met een enkele bus goed
• Brazilianen zijn erg vriendelijk. Ze willen je overal bij helpen
• Zo heeft mijn taxichauffeur bij mijn aankomst tien minuten staan zoeken naar mijn hostel, en heeft een meisje tien minuten met me meegelopen omdat ze mij maar niet duidelijk kon uitleggen waar ik heen moest
• De truc is dan ook om bij alles wat je doet, te vragen of je nog wel goed zit. Dan kun je nooit verdwalen!
• Het weer is niet zo heel goed als iedereen denkt. In ieder geval wat hier op de site staat, klopt niets van!
• Dinsdag 12 oktober is hier weer een vrije dag, waarvan ik geen idee heb waarom, (net als 2 november, 15 november, en 20 november) maar dan heb ik weer een lekker lang weekend vakantie!

  • 23 September 2010 - 10:04

    Pap:

    Ik vind de verhalen leuker om te lezen. Dus doe het studieverslag dat we nog tegoed hebben maar weer in verhaal-vorm.

  • 24 September 2010 - 16:13

    Ome Leo:

    Vrijaf op 12 oktober:

    Heilige Vrouwe Aparecida (Nossa Senhora Aparecida)
    Het feest van la Fiesta de Nossa Senhora Aparecida, de Zwarte Maria, zij is de patroonheilige van Brazilië. Dit feest is gebaseerd op de legende uit 1717. Drie vissers vonden in delen een beeldje van de heilige Maria van zwarte ongebakken klei in hun netten. Veel zwarte slaven waren tot dit beeldje aangetrokken vanwege de kleur van het beeld, sindsdien ontstond een landelijke verering van de Zwarte Maria.

    Voilà Peter, nu weet je waarom je vrijaf hebt.

  • 27 September 2010 - 19:23

    Remco:

    Je vader houdt niet van opsommingen... hierbij nog eentje:
    *Wat een fantastisch avontuur daar in Brazilie.
    *ik mis nog een beetje de Braziliaanse dames op de foto.
    *het plannen van de neven-avond zonder jou gaat net zo vlekkenloos.
    *Familie Verhoeven is een meiske rijker.
    *Een '"Brasilian" heeft ook nog een andere betekenis.
    *Bedankt voor de geboortekaart voor Isa.
    *ik ga de opsomming duidelijk niet zo lang maken dan die van Martien.
    *geniet van je reis en tot binnenkort.

    Remco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Lembrecas de Brazil!

Recente Reisverslagen:

29 November 2010

Kerst zal vroeg zijn dit jaar

11 November 2010

Lessen

29 Oktober 2010

Drie Hollanders aan de Copacabana

16 Oktober 2010

Pinpas geskimd

08 Oktober 2010

Portugees
Peter

Tijd om stage te gaan lopen, tijd om ook meteen iets van de wereld te gaan zien. En wel Brazilie, voor een lange tijd!

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 15866

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 24 December 2010

Lembrecas de Brazil!

Landen bezocht: