Lessen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Peter Verhoeven - WaarBenJij.nu Lessen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Peter Verhoeven - WaarBenJij.nu

Lessen

Door: Peter Verhoeven

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 November 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Een tijdje terug werd ik uitgenodigd door de vader van een student die ik goed ken, om eens naar zijn school te komen kijken. Hij is de directeur van een openbare school waar ze mensen op leiden om in de toeristen sector te kunnen gaan werken. Er werden daar ook Engelse lessen gegeven, en het leek hem gaaf om eens een gastspreker in de klas te hebben. Dus hij vroeg me of ik niet eens iets kon komen vertellen op zijn school, over mijn ervaringen als toerist zijnde. Dit stond me wel aan, en daarom had ik zijn aanbod geaccepteerd. Want toerist spelen, dat kan ik heel goed. Ik mocht daar iets komen vertellen over Nederland, Nederlandse toeristen, en wat ik als een toerist verwacht van personeel. Ik moet zeggen, dit was echt heel erg makkelijk om over te vertellen. Nederland ken ik supergoed. En ik hoefde niet eens in het Portugees te praten, want het was een Engelse les. Ik had dus een hele mooie presentatie voorbereid, en ik had er echt zin in.

Het was alleen wel erg vroeg opstaan om er te komen. Ik bleef de nacht ervoor al slapen bij mijn gastheer, want de school was namelijk erg ver van waar ik woon. Hij lag heel ver buiten het centrum van de stad, maar dit gaf me wel mooi de kans om wat meer van het echte Rio te zien. Maar dan nog moest ik om zes uur opstaan en me haasten om op tijd op school te komen. (goh, dit was weer lang geleden voor me, haasten voor school!) Ik had erg genoten van het geven van de les. Het niveau van Engels viel me wel wat tegen, ik denk namelijk dat de helft van de leerlingen (stuk of 30) niet goed begrepen wat ik allemaal vertelde. Gelukkig had ik veel mooie plaatjes van Nederland. Ze waren erg geïnteresseerd, en ze stelden ook veel vragen. Dit bracht me af en toe wel wat van mijn verhaal af, want dan stond ik iets over Sinterklaas uit te leggen, op zich al lastig genoeg, en dan vroegen ze me ineens of ik ook vlees lust. Beetje verwarrend. Maar ze waren in ieder geval enthousiast. De les ging er heel relaxt aan toe, en de leerlingen mochten gewoon de klas in en uitlopen wanneer ze wilden. Dit was waarschijnlijk omdat het een gratis school was, er waren dan ook veel mensen uit de Favela’s, zowel jong als oud. Het was toch een hele mooie school, met grote flatscreens, dus er zat een goede sponsor achter. Dit vond ik dan heel netjes dat ze dit soort mogelijkheden beschikbaar stellen voor de armere mensen.

Toen mijn les was afgelopen, had de lerares besloten om met de klas iets te gaan drinken in de middag. Ik dacht bij mezelf, die Brazilianen pakken ook echt elke kans om ergens iets te gaan drinken of te gaan relaxen hee. Dan moet ik me natuurlijk van mijn beste kant laten zien hier! En zo gingen we na de lunch naar een winkelcentrum in de buurt. Er waren niet heel veel leerlingen meer komen opdagen, maar het was wel gezellig en de leerlingen kregen de kans om met mij hun Engels te oefenen. Een hele leuke ervaring, en zeker de moeite waard! De dag erna was ik nog ‘s ochtends vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan (alweer om zes uur!), en werd ik nog wat rondgeleid in de buurt. Ik nam de bus terug, kwam in de file, en drie uur later was ik weer thuis om nog net iets van de zon te kunnen genieten. Het weer begint eindelijk wat meer op strandweer te gaan lijken. Ik blijf toch Nederlander, dus ook hier loop ik altijd te klagen over de regen!

  • 11 November 2010 - 14:53

    Smam:

    Vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan?!?

  • 11 November 2010 - 20:03

    Pap:

    Heb je ook verteld wat je als toerist vindt van het beroofd worden?
    Samen iets gaan drinken verbroedert toch alle nationaliteiten.

  • 16 November 2010 - 23:53

    Ome Leo:

    Heb ik dat nu goed begrepen ... jij hebt Nederland gaan promoten in Rio?

  • 25 November 2010 - 18:37

    Jeroen:

    Het duurt inmiddels alweer zo lang tot er een nieuw verslag op staat, dat ik deze nog maar een keer gelezen heb...

    Waar blijft de nieuwe?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Lembrecas de Brazil!

Recente Reisverslagen:

29 November 2010

Kerst zal vroeg zijn dit jaar

11 November 2010

Lessen

29 Oktober 2010

Drie Hollanders aan de Copacabana

16 Oktober 2010

Pinpas geskimd

08 Oktober 2010

Portugees
Peter

Tijd om stage te gaan lopen, tijd om ook meteen iets van de wereld te gaan zien. En wel Brazilie, voor een lange tijd!

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 15845

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2010 - 24 December 2010

Lembrecas de Brazil!

Landen bezocht: